Logo PageAndShop

2 proste triki, które pomogą Ci w negocjacjach z dostawcami

Shaking hands 3091906 1920

Jeżeli chciałbyś założyć swój sklep internetowy, powinieneś liczyć się koniecznością negocjacji z dostawcami towaru i producentami. Szczególnie w sytuacji, gdy wybrałeś model dropshippingu. Przy wyborze takiego rozwiązania zajmujesz się całym procesem sprzedaży i wdrażaniem strategii marketingowej. Dużo zależy od tego, jakie wynegocjujesz warunki podczas początkowych rozmów. W niektórych sytuacjach jako firma możesz uzyskać nawet możliwość nałożenia swojego brandu na produkt producenta. Dropshipping zakłada również, że obsługa zamówień i ich wysyłka leży zazwyczaj po stronie producenta. Jeżeli produkty się sprzedają, to oboje osiągacie zysk. Jego wysokość zależy od końcowej ceny, jaką wynegocjujesz i nałożonej marży. Przeczytaj o dwóch trikach, które pomogą Ci wynegocjować korzystne dla każdej ze stron warunki.

2 proste triki, które pomogą Ci w negocjacjach z dostawcami

1.      Ustal swoje BATNA

Definicja BATNA mówi w uproszczeniu, że to nasz plan B. Nasze BATANA to alternatywne rozwiązanie, które wybierzemy, jeżeli w wyniku prowadzonych negocjacji nie dojdzie do satysfakcjonującego nas wyniku. Przed każdą rozmową negocjacyjną powinniśmy ustalić sobie, co zrobimy, gdyby nasz plan nie wypalił. Jeżeli tego nie zrobimy, będziemy za bardzo skupieni na porozumieniu i możemy pod presją przystać na niekorzystną propozycję ze strony naszego potencjalnego partnera. Negocjacje są nieodłączną częścią biznesu, a bez swojego BATNA będzie nam trudno im sprostać.

Przykład:

Chciałbyś sprzedawać dekoracje do wnętrz i musisz przygotować się do negocjacji z potencjalnym dostawcą produktów. Twój sklep ich potrzebuje, jeżeli chciałbyś osiągać zyski. Fakty takie, jak ten stawiają Cię pod ścianą. Na szczęście nawet w takiej sytuacji możesz uzyskać w negocjacjach pozytywny wynik. Twoim BATNA może być skorzystanie z propozycji innego producenta lub zdecydowanie się na sprzedaż innego rodzaju produktów. Ujawnienie swojego planu alternatywnego jest niewskazane na początku negocjacji. Dopiero w sytuacji, gdy będziesz podejrzewał, że rozmowa kieruje się na niesprzyjające tory, ujawnienie swojego BATNA będzie mądrym posunięciem. Nasz rozmówca wtedy może szybciej przystać na korzystne warunki.

2.      Zrób dokładny research na temat firmy lub osoby, z którą chciałbyś współpracować

Najczęściej negocjacje w biznesie kończą się po tym, jak jedna ze stron nie zrozumie dobrze potrzeb, możliwości i celów drugiej. Pada oferta, która jest zupełnie niedopasowana i niezgodna z potrzebami naszego potencjalnego partnera, a on zaczyna rozumieć, że nie rozmowa nie dojdzie do oczekiwanego rezultatu. Przed tym, jak skonstruujemy propozycje, musimy poznać dokładnie firmę naszego rozmówcy. Dobrym ruchem będzie obejrzenie jego strony internetowej i profilu w mediach społecznościowych. Powinniśmy wiedzieć z jakimi problemami się zmaga w życiu codziennym, aby lepiej podsunąć rozwiązanie. Później wystarczy, że przedstawiając ofertę skupimy się na bardziej na problemach partnera biznesowego niż na tym, co my chcemy osiągnąć. Do tego możemy przejść później. Starajmy się zrozumieć. Słuchanie to coraz rzadziej spotykana umiejętność i jeżeli osoba po drugiej stronie zauważy, że nam przychodzi to z łatwością, tylko krok dzieli nas od transakcji. Dobrą strategią byłoby nawet przygotowanie potencjalnych zysków rozmówcy i przedstawienie, jak współpraca z nami wpłynie na jego biznes.

Dowiedziałeś się już, jak zwiększyć swoje szanse w negocjacjach z dostawcami. Zanim to zrobisz, zbuduj swój sklep internetowy, abyś miał gdzie sprzedawać ich produkty. Taką możliwość udostępnia Ci platforma PageAndShop.pl. Używając jej zbudujesz swoją nową stronę w mniej niż jeden dzień. Skorzystaj z darmowego okresu testowego przez dwa tygodnie.