Logo PageAndShop

SMART – Efektywne ustalanie celów dla małej firmy

Smart planowanie cel%c3%b3w pas

Realizacja celów i postanowień, które ustaliliśmy często staje się co najmniej trudna lub niemożliwa do osiągnięcia, gdy odpowiednio się nie przygotujemy. Etap ustalania celów jest jednym z najważniejszych, gdyż to właśnie wtedy określamy i szacujemy najwięcej aspektów efektu, który chcemy osiągnąć. Metoda SMART daje sprawdzone narzędzia do prawidłowego skonstruowania celów, co daje nam znacznie większe szanse na ich osiągnięcie. Bez względu na to, czy planujemy cele noworoczne, czy cele na cały rok, technika zwiększy naszą skuteczność i szanse na doprowadzenie oczekiwań do końca. Pozwólmy firmie na stabilny rozwój konstruując prawidłowe i możliwe do realizacji cele. 

Metoda SMART – Efektywne ustalanie celów dla małej firmy 

Metoda SMART składa się z kilku podstawowych elementów. Sama nazwa natomiast oznacza w języku angielskim “mądry, bystry”. O naszych celach też będziemy mogli tak powiedzieć po wdrożeniu modelu. Przed sformułowaniem szczegółowych postanowień powinniśmy dodatkowo odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Dowiedzmy się, co robimy, jak to robimy i dlaczego to robimy. Następnie przeprowadzenie procesu stanie się jeszcze łatwiejsze. 

S - Szczegółowy  

Zadbajmy, aby przy naszym celu znalazło się jak najwięcej szczegółów. Zamiast “Napiszę książkę” moglibyśmy powiedzieć, o jaką książkę chodzi, ile ma stron, opisać inne jej szczególne części. Celem tego elementu jest pozbycie się niewiadomych i skierowanie Cię w konkretnym kierunku. Szansa na realizację zamierzenia zwiększa się, gdy wiemy, co tak naprawdę chcielibyśmy osiągnąć.  

M – Mierzalny 

Oprócz szczegółowości powinniśmy zwrócić uwagę, aby realizację celu dało się później bez problemu zmierzyć dostępnymi metodami. Zamiast zapisywać cel w postaci “Większa rozpoznawalność”, lepiej będzie napisać “Obecność w programie śniadaniowym w telewizji, najlepiej w stacji …". Wtedy weryfikacja byłaby wiele łatwiejsza. Moglibyśmy sprawdzić potęp w wykonaniu zadania bez problemu. Sformułowanie “Większą rozpoznawalność” natomiast trudno określić w następnym etapie jako zrobione. 

A – Atrakcyjny 

Cele firmy powinny być na tyle duże, aby motywowały nas do działania. Małe i łatwe cele zazwyczaj nie motywują tak bardzo, jak nieco większe wyzwania. Pewien przedsiębiorca zwykł powtarzać, że prawdziwy cel jest tak ambitny, że osoby, którym o nim mówisz śmieją się, gdy pierwszy raz o nim słyszą. Autorem tego stwierdzenia jest Richard Branson. Metoda SMART zaleca jednak większe wyważenie celów. 

R – Realistyczny  

Nie zapominajmy jednak, że cel straci naszą uwagę, gdy będzie zbyt odległy i trudny do zrealizowania. Pamiętajmy o tym, aby był realistyczny. Realistyczne zamierzenia dają nam poczucie, że wkładana codziennie praca ma sens, a z czasem nam się opłaci.  

T – Terminowy  

Czym jest postanowienie lub cel firmy bez daty realizacji? Tylko pustą formułką, która co chwilę odkładana jest na później w natłoku innych napiętrzających się spraw. Ostatnia z liter sugeruje nam, że powinniśmy dać sobie określony czas realizacji zadania. Gdy to zrobimy, nakładamy na siebie pewną presję, która jednak procentuje, gdyż zwiększa szanse na powodzenia zadania. 

 

Cele SMART są znacznie skuteczniejsze, niż zapisanie krótkich sformułowań na kartce bez żadnych szczegółów i liczenie na to, że gdy nabierzemy odpowiedniej dawki sił, weźmiemy się za ich realizację. Metoda realizowana prawidłowo potrafi zaprocentować sukcesami w życiu zawodowym i prywatnym. Bez względu na to, gdzie jej użyjemy, cele określone z jej pomocą będą dla nas znacznie łatwiejsze do zrealizowania. Ustal sobie dokładne plany i realizuj je rozwijając firmę jeszcze skuteczniej z PageAndShop. 

Jeżeli założenie lub wykorzystanie w biznesie strony internetowej jest jednym z Twoich celów, rozwiązaniem może okazać się PageAndShop. Oprogramowanie pozwoli Ci łatwo i szybko zbudować witrynę dla firmy. Jeżeli nie jesteś na tą chwilę przekonany, warto skorzystać z okresu próbnego, który trwa aż dwa tygodnie – bez żadnych konsekwencji.