Logo PageAndShop

Benchmarking – Co to jest?

Paper 3213924 1920

Mogłeś jeszcze nigdy się nie spotkać z pojęciem, jakim jest benchmarking. Warto jednak, abyś poznał je dokładnie. Może właśnie to okaże się dźwignią, z której pomocą wniesiesz swój biznes na wyższy poziom i pomnożysz zyski. Prowadzenie firmy wiąże się z wieloma wyzwaniami, które czekają na każdym kroku. Na szczęście w odpowiednim i skutecznym zarządzaniu mogą pomóc nam inne firmy. Benchmarking jako odpowiednio dopasowana metoda do konkretnego przedsiębiorstwa sprawdza się bardzo dobrze. Dzięki artykułowi dowiesz się, czym jest i jak wprowadzić go w życie.

Benchamarking – Co to jest?

Wielu osobom samo słowo daje bardzo mało informacji. Firmy w dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie stają przed ogromną ilością wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć, aby pozostać na rynku. Kilka z nich to skrócenie cyklu życia zwykłego produktu, potrzeba innowacji, nowe kanały dotarcia do klienta i globalizacja. Trudno stworzyć wszystkie procesy od początku sprawiając, że będą pracowały perfekcyjnie. To byłby żmudny i kosztowny proces polegający na próbach i popełnianiu znacznej ilości błędów. Właśnie to stało się jednym z głównych powodów powstania zjawiska Benchmarkingu. Polega on na wyszukiwaniu i śledzeniu liderów w danej branży. Po dokładnej obserwacji i analizie, wprowadza się działające w tych firmach procesy i praktyki do własnej oszczędzając czas i pieniądze. Lata doświadczenia, jakie poświęciły inne przedsiębiorstwa mogą okazać się przydatne także dla nas.

Konkurencyjność - Co się dzieje?

Możesz zastanawiać się, czy to ma wpływ na konkurencyjność firm. Staje się ona większa, a przedsiębiorstwom coraz trudniej ze sobą rywalizować. Współcześnie na decyzyjność klientów w dużym stopniu ma wpływ silna marka i niepowtarzalna przewaga konkurencyjna. Często właściciele firm muszą poświęcić ogromne środki, aby przewaga konkurencyjna była widoczna na tyle, aby nie dało się jej naśladować.

Rodzaje benchmarkingu

Innowacyjne przedsiębiorstwa korzystają z omawianej metody czasem jedynie w pewnych obszarach. Benchmarking podzielono na trzy rodzaje. Są to benchmarking wewnętrzny, konkurencyjny i funkcjonalny. Naśladowanie wszystkich procesów często mija się z celem. W większości przypadków tylko kilka aspektów ma potencjał na to, aby przynieść nam duże zyski.  Zdziwić może fakt, że metoda może być stosowana nawet we wnętrzu jednej firmy. Wtedy polega ona na obserwowaniu pewnych aspektów w silniejszych i skuteczniejszych zespołach. Po tym wprowadza się praktyki do słabszych.

Outsourching – Co to jest i czy warto?

Jedną z definicji, która często stoi blisko benchmarkingu jest outsourching. Polega on na zlecaniu pewnych części działalności firmom z zewnątrz. Jedno przedsiębiorstwo często nie chce zajmować się obszarami, w których nie posiada kluczowych kompetencji. Woli je zlecić, aby stworzyć wyższej jakości produkt końcowy.

Warto zwrócić uwagę, że outsourching charakteryzuje się stałością współpracy. Zazwyczaj nie są to pojedyncze zlecenia, ale ciągła i długotrwała współpraca. Firmy często wprowadzają outsourching dopiero w późniejszym okresie rozwoju, gdy po analizie stwierdzą, że ten czas mogą spożytkować na bardziej wartościowe zadania. Często właśnie dwadzieścia procent zadań powoduje osiemdziesiąt procent efektów. Właściciele firm mogą decydować się na wykonywanie najcenniejszych dla organizacji zadań, a resztę zlecać na zewnątrz.

Prowadzenie firmy będzie dla Ciebie prostsze, gdy skorzystasz z Akademii pageandshop. W naszej bazie wiedzy znajduje się ogromna ilość materiałów, które zawierają wiedzę na temat otwierania własnej działalności, prowadzenia jej i podejmowania się działań promocyjnych. Na platformie stworzysz też stronę internetową lub sklep. Skorzystaj z darmowego okresu testowego!