Logo PageAndShop

Bezpieczeństwo sprzedaży w sieci – o czym należy pamiętać?

1616

Sektor e-commerce pozwala klientom na robienie wygodnych zakupów bez wychodzenia z domu i jednocześnie generuje sklepom internetowym olbrzymie przychody. Chcesz założyć własny sklep online i wystartować ze sprzedażą określonych produktów? Pamiętaj, że dobry pomysł i chęci to nie wszystko, trzeba jeszcze zadbać o wypełnienie niezbędnych formalności.

 

Bezpieczeństwo systemów – wymagania wobec sklepu internetowego

Masz zamiar zainwestować w dynamicznie rozwijający się sektor e-commerce i przenieść swoją sprzedaż do internetu? Dobrze zaprojektowany sklep internetowy powinien przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo witryny oraz odwiedzających ją klientów. Warto zapewnić swojemu sklepowi połączenie oparte o specjalny certyfikat SSL, czyli narzędzie, które szyfruje dane przesyłane pomiędzy serwerem a użytkownikiem. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania możesz mieć pewność, że Twojej strony nie zainfekują wirusy, a klienci zobaczą z lewej strony pasku adresu charakterystyczną zieloną kłódkę, która oznacza, że połączenie jest bezpieczne. Jeśli chcesz, żeby Twój sklep internetowy był wiarygodny i nie naraził odwiedzających go klientów na ryzyko zainfekowania komputera złośliwym oprogramowaniem, wybierz certyfikat SSL.

 

Polityka prywatności – czy jest obowiązkowa?

Ochrona danych osobowych to pojęcie niezwykle ważne dla każdego właściciela sklepu internetowego. Oznacza dokument, w którym administrator danych osobowych określa, jakie zabezpieczenia oraz procedury chronią gromadzone i przetwarzane przez podmiot informacje o osobach fizycznych. W polityce prywatności należy zawrzeć w szczególności informacje o sposobie, w jaki dane są zbierane, wykorzystywane, a także zabezpieczane i jaka jest podstawa prawna tych działań, kto pełni funkcję administratora danych oraz jaki jest sposób kontaktu z użytkownikiem. Polityka prywatności opisuje również możliwości zmiany danych. Twój sklep wykorzystuje pliki cookies? W dokumencie powinieneś również umieścić informację na ten temat. Warto wspomnieć, że polityka prywatności nie jest obowiązkowa, jednak bardzo przydaje się w każdym sklepie internetowym.

 

Regulamin sklepu internetowego – unikaj klauzul niedozwolonych

Dokument ten pomoże Ci określić zasady, na których opiera się sprzedaż online – powinien zawierać informacje o sprzedawanych produktach lub oferowanych usługach, opisywać warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, wskazywać chronione prawnie dane osobowe konsumentów, regulować kwestie sposobu dokonywania płatności, czy kosztów dostawy towarów. W regulaminie trzeba też zawrzeć informacje o możliwości odstąpienia od umowy zawieranej na odległość (termin 14 dni) oraz określić zakres odpowiedzialności sprzedającego za dany towar. Regulamin powinien być napisany w sposób jasny i zrozumiały dla konsumentów, a także zawierać jedynie najistotniejsze informacje. Nie zaleca się tworzenia zbyt rozbudowanych regulaminów sklepu internetowego, ponieważ zwiększa się wówczas ryzyko, że ujmiemy w nim tzw. klauzule abuzywne (niedozwolone), które ograniczają prawa konsumenta lub wyłączają odpowiedzialność sklepu.

 

Zgłoszenie do GIODO

Ustawa o ochronie danych osobowych nakłada na podmioty gromadzące i przetwarzające dane obowiązek dokonania zgłoszenia do GIODO. Przepisy określają co prawda sytuacje, w których administratorzy danych są zwolnieni z tej konieczności, jednak w większości przypadków nie dotyczy to sklepów internetowych. Bazę danych można zgłosić przez internet – wystarczy wypełnić odpowiedni wniosek, znajdujący się na stronie GIODO i opatrzyć go podpisem elektronicznym. Można go również przesłać pocztą. Z obowiązku rejestracji zwolnione są natomiast podmioty, które powołały Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI).

Uchylanie się od obowiązku zgłoszenia do GIODO zbioru danych może wiązać się z surowymi sankcjami, wynoszącymi nawet 10% przychodów firmy za poprzedni rok rozliczeniowy. Prowadzisz sklep internetowy? Pamiętaj o wypełnieniu wszystkich, wymaganych prawnie formalności.