Budowanie świadomości marki to jeden z celów, które nie każdy rozumie. Wszystko ze względu na to, że czasem trudno dostrzec efekty w postaci zwiększonej sprzedaży stosując omawiany cel. Istnieje wiele użytecznych narzędzi do monitoringu, lecz klientowi niekiedy trudno jest oszacować w jaki sposób wzrastający zasięg treści przyczynia się do większej sprzedaży jego produktów lub usług. Budowanie świadomości marki jednak okazuje się bardzo ważnym aspektem działań marketingowych, a w poniższym artykule dowiesz się, dlaczego.
Budowanie świadomości marki – Dlaczego wybieramy znane firmy?
Budowanie świadomości marki ostatecznie przyczynia się do tego, że wśród wielu konkurencyjnych firm na rynku konsumenci wybierają akurat naszą korzystając z oferty. Pomyślmy przez chwilę, dlaczego wybieramy bardziej puszkę z napojem znanej marki niż tą mniej znanej. Nawet, gdy jest tańsza i nie różni się praktycznie wcale składem. W znacznej większości przypadków dzieje się tak, ponieważ droższa marka zainwestowała więcej środków w swoją widoczność na rynku. Budować świadomość można za pomocą spotów reklamowych, kampanii podczas wydarzeń publicznych lub działań w mediach społecznościowych. Każdy z wymienionych kanałów przyczynia się do zwiększenia widoczności i zatrzymania obrazu w głowach potencjalnych klientów. Później przy półce zakupowej lub stojąc przed wyborem usługodawcy przypomną sobie, której firmy kampanię ostatnio widzieli i za pomocą tego wyobrażenia dokonają ostatecznego wyboru.
Droga konsumenta – Kiedy zostaje klientem?
Przed tym, jak konsument dokona zakupu naszego produktu przechodzi on pewną drogę. Jeżeli nie zadbamy o to, aby była przyjemna, nie dotrze do końca. Koniec drogi oznacza zakup i polecanie naszej firmy swoim znajomym.
1 Etap – Nieznajomi
Konsumenci lub użytkownicy na początku swojej drogi są nieświadomi. Najczęściej wtedy nawet nie wiedzą o istnieniu naszej firmy i oferty, którą sprzedajemy. Wtedy warto skupić się na wszelkich działaniach, które mają na celu bycie zauważonym. Przyczyni się do tego między innymi firmowy blog, działania w mediach społecznościowych i pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Użyteczne mogą okazać się także reklamy w sieci reklamowej Google. Jeżeli odpowiednio się zaangażujemy i zainwestujemy potrzebne środki, świat o nas usłyszy.
2 Etap - Odwiedzający
Odwiedzający to osoby, które już regularnie zaglądają na naszą stronę i sprawdzają ofertę, którą na niej mamy. Zaczynają zastanawiać się, czy odpowiemy na ich realne potrzeby lub rozwiążemy dany problem. Teraz są w stanie skojarzyć naszą firmę, lecz jeszcze nie przychodzi im często na myśl, gdy są pytani o wybrane organizacje w danej branży. Jeżeli jesteśmy pewni, że nasi potencjalni klienci tutaj dotarli, stosujmy liczne wezwania do działania i oferujmy darmowe materiały w zamian za kontakt lub innego rodzaju zaangażowanie.
3 Etap – Leady
Wreszcie znaleźliśmy się w momencie, w którym posiadamy już wystarczająco dużo danych, aby skontaktować się z danymi osobami lub wykreować reklamę jeszcze bardziej dopasowaną do ich potrzeb. Wtedy z pewnością do nich trafi przynosząc nam korzyści w postaci zwiększenia szansy zakupu. Możemy wysłać im maila lub użyć innego narzędzia marketingowego, aby pokazać, że nasze produkty są akurat tymi, których potrzebują w tej chwili.
4 Etap – Klienci
Jeżeli grupa osób doszła do tego momentu, zostaje Twoimi klientami. To moment, w którym możesz cieszyć się z odnotowanego zakupu i zanotować zysk. Wbrew pozorom na tym nie kończy się cały proces, ponieważ klient powinien być zadowolony z tego, co otrzymał w ofercie. Jeżeli cala transakcja skończy się jego stu procentową satysfakcją, możemy powiedzieć, że wszystko się udało./
5 Etap - Polecający
Jeżeli klient jest zadowolony, poleci naszą firmę każdemu znajomemu, na którego się natknie. Oczywiście znajomy musiałby najpierw go zapytać, lecz gdy to zrobi, z miejsca pozyskamy następnego klienta. Zupełnie za darmo.
Wspomagając się licznymi działaniami, które zwiększają świadomość naszej marki jesteśmy w stanie stopniowo budować coraz większa grupę zaufanych klientów.