Logo PageAndShop

Generacja Z na zakupach w internecie – Jak się dopasować?

Generacja z

Generacja Z to miano, którym określane są najczęściej osoby urodzone po 2000 roku. Cechują się zupełnie innymi przyzwyczajeniami zakupowymi niż poprzednie pokolenia, a sprzedawcy mają dużo problemów z dopasowaniem do nich swojej oferty i funkcjonalności sklepu internetowego. Przedsiębiorcy nie zawsze wiedzą, co lubią młode osoby ani jak kupują one produkty. Młode pokolenia jednak zasługują na szczególną uwagę i wymuszają zmiany na sprzedawcach internetowych, ponieważ ich rola na rynku staje się coraz większa. Osoby z wspomnianych roczników wkraczają na rynek pracy i zaczynają dokonywać zakupów za pośrednictwem internetu. Robią to znacznie częściej niż ich nieco starsi koledzy.  

Generacja Z na zakupach w internecie  - Jak się dopasować? 

Organizacja Trusted Shops razem z SW Research wykonało badanie, które zostało nazwane „Generacja Z na zakupach w Internecie”. Wynikło z niego wiele interesujących wniosków, które należy przeanalizować jak najszybciej, jeżeli nasze produkty są skierowane do młodych Polaków. Okazało się bowiem, że aż 98% z nich robi zakupy w internecie co najmniej raz na pół roku. 84% osób, które zostały zbadane dokonuje zakupów w ten sposób co najmniej raz w miesiącu. Wszystko wskazuje na to, że przewaga sklepów internetowych będzie rosnąć razem z Generacją Z. Co trzecia osoba z tej generacji robi zakupy co najmniej raz w tygodniu. 

Równie dużą ciekawość mogą wzbudzić informacje na temat tego, jakiego sprzętu używają młodzi konsumenci, aby dokonywać zakupów. 82% z nich zadeklarowało, że robi zakupy za pomocą laptopa, co raczej nikogo nie dziwi. Zaskakujące może okazać się, że aż 74% z nich używa w tym celu smarfonów, które noszą w kieszeniach. Możemy przypuszczać, że robią to w wolnych chwilach – gdy są w szkole, podczas jazdy autobusem lub stania w kolejce w supermarkecie.  

Jak lubią płacić młodzi? - Preferowane płatności wybierane przez Generację Z  

Słusznie mówi się, że metody szybkich płatności internetowych zyskują spore uznanie wśród młodszego pokolenia. Najpopularniejszą formą płatności wybieraną przy zakupach jest przelew internetowy (45%), a zaraz po nim, na drugim miejscu jest płatność gotówką. Wyciągając wnioski warto pomyśleć w takiej sytuacji o umożliwieniu w swoim sklepie płatności przy odbiorze towaru. Dzięki temu możemy zyskać znacznie większą ilość klientów, którzy nie posiadają konta w banku lub nie ufają w pełni płatnością internetowym. 

Generacja Z ma wiele powodów, które skłaniają ją do wyboru zakupów w internecie. Jednym z nich jest możliwość dokonania zakupu z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie. Często chęć zakupu to impuls lub zachcianka, którą młodsze pokolenie chce spełnić już po chwili. Najczęściej wystarczy do tego dostęp do internetu i chwila czasu. Warto zadbać, aby sklep internetowy w takiej sytuacji był dostosowany do smartfonów i intuicyjny. Innymi atutami będzie szybkość ładowania i łatwość wyszukiwania konkretnych produktów w obrębie sklepu. Następnym czynnikiem, który wpływa na decyzję jest szeroki asortyment, na który często nie ma co liczyć w sklepie stacjonarnym.  

Każdy rok przynosi nam nowe zmiany na rynku e-commerce. Wymaga to na sprzedawcach dostosowania się do oczekiwań rynku pod względem wyglądu i funkcjonalności sklepu, lecz powinni zwracać uwagę także na dobór odpowiedniego języka w przekazie marketingowym. Trafić do grupy docelowej, na której nam zależy jest coraz trudniej, dlatego często jedynie ciekawa treść jest w stanie przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.  Badania pokazują głównie, że musimy być coraz bardziej uważni przy budowie swojego sklepu, a także wykazać się sporym zaangażowaniem projektując cały proces sprzedaży.