Logo PageAndShop

Storytelling – Tajniki każdej dobrej historii

Technology 3230663 1920

Wciągający storytelling jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi w promowaniu firmy i budowaniu marki. Ciekawe historie wciągają nas, inspirują, zachęcają do działania, zakupu i sprawiają, że chętnie dzielimy się materiałami ze swoimi znajomymi w mediach społecznościowych. Wielu przedsiębiorców i specjalistów do spraw marketingu nie wie jednak, jak opowiadać historie w interesujący i angażujący sposób. Podczas lektury artykułu dowiesz się jakie elementy powinna mieć każda historia opowiadana przez markę, aby przyciągała uwagę i zwiększała lojalność klientów. 

Storytelling – Monolit scenariuszem każdej udanej historii  

Monomit to zbiór wszystkich elementów, które wystarczy użyć, aby historia była wyjątkowa. Dzieli się na dwa światy - zwykły i nowy. W jednym i drugim występują inne elementy historii. Zazwyczaj bohater zaczyna swoją przygodę w zwykłym świecie. Powinniśmy to uwzględnić, aby całość do siebie pasowała.  

Początek historii – Etapy w zwykłym świecie  

Wezwanie do wyprawy – Na początku nasz główny bohater powinien zostać wezwany do wyprawy przez kogoś z zewnątrz. Zazwyczaj jest to pewnego rodzaju mentor, autorytet lub inna osoba, która mogłaby być dla bohatera w pewien sposób ważna.  

Wahania bohatera – Podczas tego etapu powinniśmy pokazać, że bohater zastanawia się nad podjęciem ostatecznej decyzji. Nie może być zdecydowany od początku. Najlepszą strategią będzie pokazanie rzeczy, które waha się zostawić lub uczuć, jakie mu towarzyszą przy opuszczaniu danego miejsca.  

Wsparcie mentora - Początkowo do wyprawy wzywa mentor. Teraz czas na jego pomoc i wsparcie. Podczas problemów, rozterek i wątpliwości głównego bohatera mentor powinien wyciągnąć do niego pomocną dłoń. Wsparcie mentora może być symbolizowane jako pokazanie danego miejsca, wywołanie wspomnienia w bohaterze, a nawet klepnięcie w ramię. 

Przekroczenie progu - Kontynuując nasze opowiadanie historii powinniśmy dojść do momentu, w którym nasz bohater przekroczy próg. Pokona swoje wątpliwości, zaufa mentorowi i wejdzie do nowego świata, którego wcześniej nie znał. 

Storytelling - Wejście i obecność bohatera w nowym świecie  

Próby, sprzymierzeńcy, wrogowie – Podczas tworzenia tego etapu historii powinniśmy pokazać sprzymierzeńców naszego bohatera i osoby, które spróbują mu przeszkodzić w dojściu do celu. Tutaj będą widoczne także pierwsze jego próby i zmagania. Najlepiej będzie uwzględnić tutaj opis jego działań i postacie, które go wspierały lub mu przeszkadzały. 

Najgłębsza jaskinia - Powinniśmy zawrzeć w naszej historii moment, w którym bohater musi zmierzyć się z największym dotychczasowym wyzwaniem. Wejść do najgłębszej jaskini i przetestować wszystkie swoje umiejętności.  

Kryzys, śmierć, odrodzenie – Punkt kulminacyjny całej historii, w której zupełnie zmienia się życie bohatera. Powinniśmy w tym miejscu pokazać pewnego rodzaju kryzys, śmierć i późniejsze odrodzenie. To ważne, aby w całej strukturze pojawiła się taka rzecz, jak niepowodzenie i chociażby przenośna śmierć bohatera. Dzięki temu nadajemy historii jeszcze więcej charakteru.  

Święty Graal – Moment, w którym w każdej historii główna postać znajduje rozwiązanie problemu lub dochodzi do przełomowego wniosku, który naprawia wszystkie jej problemy. Może także znaleźć coś bardzo cennego. Sens tego etapu to zdobycie upragnionego celu i przemiana wewnętrzna bohatera. W tym momencie jest on już zupełnie inny niż na początku. 

Powrót do starego świata - Zmierzanie do zakończenia struktury udanego storytellingu 

Odrodzenie – Bohater wrócił do starego świata inny i odrodzony. Wypełnił misje i wykonał zadanie, jakie miał do wykonania.  

Powrót z eliksirem – Nasza postać powinna powrócić z symbolicznym przedmiotem lub myślą, która wpływa na najbliższe otoczenie. Omawiany eliksir może szczęśliwie zakończyć historie. Cała struktura ma na celu ciągłe interesowanie widza i utrzymanie jego uwagi. Powinniśmy postarać się także, aby przekazać wartościową myśl lub dużą dawkę emocji.  

Twórz same ciekawe historie za pomocą bloga na platformie pageandshop.pl. Stwórz stronę w mniej niż jeden dzień i skorzystaj z nieograniczonych możliwości promocji.